Tüm dünyanın alternatif enerjilere yoğunlaşmış olduğu bir gerçek ve var olan enerji kazanımları artık kimseyi tatmin etmiyor. Petrol ve petrol ürünlerinin kullanımından elde edilen enerjiden özellikle petrol üreticisi ülkeler haricinde kimse memnun değilken bilmemiz gereken bir gerçek var; Değişim Kapımızda!! Gelecekte petrole yer olmadığını hepimiz bilmemize rağmen hiç kendimize şu soruları soruyor muyuz?

  • Petrole alternatif kaynaklar neler?
  • Peki biz bu yeni nesil enerji kaynaklarını nasıl kullanacağız?
  • Bu kaynaklar hakkında yeterli bilgimiz var mı ve bu kaynaklar ne kadar verimli?
  • Üretmek mi, Tüketmek mi?

İşte bu soruların cevaplarını aramak için TÜBİTAK 10 yıla yakın bir süredir Alternatif Enerjili Araç yarışlarını düzenliyor. İlk olarak İstanbul, daha sonra sırasıyla İzmir ve Kocaeli pistlerinde yapılan yarışlarda takımlar Güneş Enerjisi, Hidrojen ve Elektromobil kategorilerinde kıran kırana yarışıyorlar. Yarışların ilk zamanlarında Mühendis Odalarının da yer aldığı ancak zamanla sadece üniversitelerin yarıştığı bu platformda TÜBİTAK özverili bir şekilde her sene bu yarışları düzenleniyor.

Bu sene Ağustos ayında düzenlenen yarışlarda, Güneş Enerjili Araçların yarıştığı kategori olan Formula G son yarışını 2014 yılında gerçekleştirerek yerini Elektromobil kategorisine bıraktı. Son Formula G yarışının kazananı Sakarya Üniversitesi’nden Saguar olurken, Bataryalı araçların yarıştıkları Elektromobil kategorisinde damalı bayrağı ilk gören İstanbul Üniversitesi YEREL T1 (Tecrübe 1) aracı oldu.  Hidrojenin yakıt olarak kullanıldığı Hidromobil kategorisinde de birincilik kupası İstanbul Üniversitesi’nin takımı olan Hidroist’in oldu.

Yapılan yarışlar ve ödüller bir kenara, bu yarışlarda yarışan arabalar tamamıyla öğrenci arkadaşlarımızın el emekleri ve yaratıcılıkları sayesinde ortaya çıkmaktadır. Takım olmayı, bir amaç etrafında birleşmeyi, fedakârlığı ve gerçek dünyayı bu sayede öğrenmekteler. Bu yarışlar sayesinde bu tip enerjilerle çalışan sistemlerin nasıl çalıştığını, nasıl kullanıldığını ve nasıl üretildiğini bilen bir mühendis topluluğunun daha öğrencilik yıllarında yetişmesinin sağlanmasıdır.

Takımlarda genel olarak görülen en büyük problem maddi eksiklikler ve ya maddi ihtiyaçların geç giderilmesidir. Giden bilir; bir sonraki yarışlarda da takımların çadırları arasında koşan arkadaşlar görürsünüz. Bilin ki bir yerde eksik var ve bu eksiği yarış öncesinde tamamlamak istemişler. Tecrübeyle sabit bir gerçek var ki, yarışacak olan takımın arabası yarıştan 2 ay önce bitmiş olması gerekiyor. Sınavın son dakikasında yapılan soru gibi araca yapılacak son dakika müdahalesi hem iyi hem de kötü sonuçlar doğurabiliyor. İyi olsa sıkıntı yok da, oluşabilecek kötü sonuçlar sizin bütün bir yıllık emeğinizi heba edebilir. Eğer imkânlarınız kısıtlı değilse ve bütçeniz varsa takımlara tek bir tavsiyemiz var; o da araçlarını erken bitirip sürekli test etmeleridir.

Geleceğin enerjilerinin şekillendiği bu yarışlar için uykusuz kalan onlar, emek veren onlar ve hatta okulu uzatanlar onlarken bizim yapmamız gereken tek şey onlara destek olmak.

 

 

Bir Cevap Yazın